Friday, May 16, 2008

Forum BicaraJutawan.Com

apsal pokok cili En Alamin tu takde bumbung pun...macam orang lain...boleh ke?
----
Menurut cikgu saye bumbung tu digunakan untuk memanaskan persekitaran amat sesuia digunakan di tanah tinggi cameron. Tapi ditanah rendah ni suhu akan menjadi sangat panas maka ia kurang sesuai.. namun bumbung juga dapat mencegah pestisid (betul ke jeaan nih ) turun bersama air hujan. Bagi kes saye, kami tidak mengunakan kaedah bumbung sebab kos die sangat tinggi : : :. selalunya orang akan cakap kos la itu yang jadi masalah utama.
----
Jadi boleh la tanam tanpa bumbung...sapa2 yang ada pengalaman samada hasilnya terjejas tak sebab tak ada bumbung? Lagi satu ada sesiapa pernah buat fertigasi cili padi?Kat Raub RM20/Sekilo sekarang ni!
----
emmm.... mugkin ye...tapi yang saya tau bumbung tu gunanya untuk elakkan air hujan masuk dalam bag.nanti air baja akan cair dan cili tak subur sebab baja dah kurang (turun ke tanah)
----
Dalam Kaedah fertigasi dimana sekam wap digunakan... baja yang dialirkan ke polybag akan cepat terserap oleh pokok. Sekam wap sebenarnya mempunyai daya simpanan air yang rendah. jadi takade masalah baja cair selepas baja dialirkan. Apa yang saye belajar... baja tak ada masalah dengan air hujan. yang bermasalah dengan air hujan adalah kesihatan pokok (serangan penyakit disebabkan hujan) dan cair atau hilangnya keupayaan racun untuk bertindak.ini hanyalah sedikit pandangan dari ilmu yang cetek..... :-) kalau ada yang salah harap betulkan
----
saya ada soaln,kenapa brother naim guna silver shine utk tanaman fertigasi? adakah utk mengelak rumpai?xbolehkah polibeg itu d letakkan atas bata dan disusun2, serta herbisid tu di racun scr berjadual? apa perkembangan anak2 semaian brother skrg? bila boleh pindah ke polibeg?
----
MelorSilvershine untuk1.kekemasan2.tiada rumput3.pantulan cahaya matahari akan mengenai bawah daun dimana bawah daun merupakan tempat parasit.nak letak atas bata boleh, taknak letak silvershine pon boleh. tapi tak akan sama lah. I.allah besok hari sabtu 24.2.2007 kami akan pindahkan anak pokok. tak sabarnya
----
orait. saya dah dptkan alamat haji abdul rahman tu utk brother dolah. selamat berkunjung dan selamat berjaya
Hj Abdul Rahman b. Hj Omar
(Pakar Perunding Perladangan Tepat)
HAR Agric Sdn. Bhd
KM6, Jalan Kuala KedahTeluk Kechai,
06 600 Kuala Kedah
Kedah
tel/fax no.: 04-7721 907hp no.: 019 4431 200

0 comments: