Friday, May 16, 2008

Forum Bicara Jutawan.Com

bolehkah otai2 fertigasi disini senaraikan alatan lengkap untuk set fertigasi 500 polybag....diharap otai2 fertigasi dpt membantu....kalau boleh beserta harga tuk setiap alatan pun ok.Tima Kasih.
----
en.jussy harga barang anggaran untuk fertigasi 100 pokok cili/tomato: 1. plybag putih UV Rm0.30/no, coco peat media RM 5.00/guni; sekam padi bakar (nampak lgi bentuk sekam, bukan abu putih-free pegi ambil sendiri kat kilang) kalu beli 3.00; silver shine alas plybag 250m x 4' RM 60 segulung, 16mm tubing RM125/300m roll, 16mm micro tubing RM 28/80m roll, nipple 30 sen/no, dripper 30sen/no , kalu nak pakai rain shelter buat frame dia buat dgn anak kayu atau buluh, jimat kos, kalu paki besi ribi-ribulah RM UV plastic 21' x 180' RM 520 tahan bertahun kalu tak koyak. pam guna pam akuarium murah je RM 30-70 tengok besar ke kecik setakat 100 pokok bolehlah atau kalau pam biasa macam pam air telaga kat kampung tu dlm RM 150 je. tong stock guna tong plastic belambak kat keling botol. filter guna filter macam org pakai kat paip air rumah, modified sikit sambungan.ha..ha..ha. ni yang tricky sikit ni masalah baja. siap redimade mahal 250 satu st utk A&B, formula sendiri lg baik, boleh ejas ejas keperluan dari membesar sampai bunga dan buah, nak formula special request. saya cuba media kokopeat : sekam padi; 1:1; 1:2 ; 0:1, nampak napak 100% sekam padi lagi baik, kurang acidic, 100% cocopeat pokok tak berapa subur. jangan campur tanah atau taik ayam atau pasir , banyak penyakit nematod fungus, pokok cepat layu kalu panas.
----
bagus info abg mat..taP utk tambahan..aku ada pegi tgk mardi guna pasir sbg medium..memang pasir cepat panas..diaorang buh kertas surat kabar kt prmukaan utk elak panas..pokok cabai dia sihat and kicking.. :-D
----
pokok aku ada yg pakai medium pasir gak..bukan pasir sungai tapi pasir bukit...ekekeke tapi aku tak ltk surat kabar la....aku cover ngan tanah hitam yg jual kat nursery 5 in 1 tuh....bila hari panas...mmg kering....nanti aku try ltk surat kabar plak...
----
Iffan04 :
saya ada sebahagian peralatan nak jual di sini, jika ada sesiapa berminat boleh PM dalam thread BJ. DRIPPER- rm0.07sen/ 1k rm70.00, NIPPLE-rm0.08sen/ 1k rm80.00, TUBING 4mmx80m- rm18.00, SPRING KLIP(utk. rain shelter)- rm0.90/1k rm800.00,'U' KLIP PLASTIC-rm0.30sen.........barang ni saya ada stok banyak........penghantaran seluruh malaysia boleh diuruskan....sekian terima kasih.

0 comments: